Ez Hayyim, R. Hayyim Vital, Korets 1784 (46254)

עץ חיים - Kabbalah - Second edition

Bidding has ended on this item.

Your Listing Options

for more options
Status: Unsuccessful  
Content/listingImages/20180715/8f2b3676-72d0-4ca2-816c-07c43bf020d3_fullsize.jpg
Current Bid:  
Reserve Price Not Met  
Auction Ends: Tuesday, September 4, 2018 11:32:30 AM
Bid History: 7 Bids  
Page Views: 351  

Listing Details

Lot Number: 46254
Title (English): Ez Hayyim
Title (Hebrew): עץ חיים
Note: Kabbalah - Second Edition
Author: R. Hayyim Vital
City: Korets
Publisher: דפוס יאהן אנטאן קריגר
Publication Date: 1784
Estimated Price: $1,000.00 USD - $2,000.00 USD
Content/listingImages/20180715/8f2b3676-72d0-4ca2-816c-07c43bf020d3_fullsize.jpg Content/listingImages/20180715/e71d1b1c-5e60-4bbc-b601-b9d4d9e64119_fullsize.jpg

Description

Physical Description

Second edition. [1], 4, 135 ff., folio, 320:184 mm., wide margins, usual light age and damp staining, old hands and stamps. A very good copy bound in recent cloth over boards.

 

Detail Description

An exposition of Lurianic Kabbalah by R. Hayyim Ben Joseph Vital (1542–1620), one of the greatest kabbalists, and the leading disciple of R. Isaac Ben Solomon Luria Ashkenazi (1534–1572, ha-Ari). Peri Ez Hayyim is that part of Lurianic Kabbalah pertaining to matters of prayer and mystical meditations. The text of the title page is set within a pillared frame; on the verso are approbations from leading rabbis. The volume begins with an introduction (2a-4b), followed by the text, which is divided into twenty nine sha’arim, each subdivided into chapters. The subject matter begins with Tefilah, Berakhot, and includes such other subjects as Zizit, Tephilin, Amidah, ha-Mittah, Shabbat, concluding with Lulav. Peri Ez Hayyim contains all the kavvanot on those subjects for weekdays and Shabbat, as appropriate. R. Vital was born in Safed and studied in yeshivot there, especially under R. Moses Alshekh, his teacher in exoteric subjects. In 1564 he began to study Kabbalah, at first according to the system R. Moses Cordovero, and, after R. Isaac Luria’s (Ari) arrival in Safed, under the latter, becoming the Ari’s principal disciple. After the Ari’s deat, R. Vital began to arrange the Ari’s teachings in written form, elaborating on them according to his own understanding, becoming the primary transmitter of the Ari’s teachings. R. Vital later moved to Jerusalem, serving as rabbi and head of a yeshivah from late 1577 to late 1585, where he wrote the last version of his presentation of the Lurianic system. In 1586 he returned to Safed, remaining there until 1592. In 1590 R. Vital was “ordained” as rabbi by his teacher R. Moses Alshekh, and then returned to Jerusalem in 1593 remaining several years, occasionally returning to Safed. His last move was to Damascus where he died. R. Vital was a prolific writer, his works encompassing Talmud, response, homilies, and even astronomy. R. Vital assembled his major writings into two vast works Ez ha-Hayyim and Ez ha-Da’at. The former is the inclusive name for all those writings in which he elaborated on the teaching of R. Isaac Luria. These works went through several versions and adaptations, for Vital began to arrange what he had heard from Luria immediately after his death, remained absorbed in this task for more than 20 years.
     

Hebrew Description

שחיבר הרב ... חיים ויטאל זלה"ה כפי מה ששמע מרבו ... ר' יצחק לוריא אשכנזי ... כפי הקבלה האמיתית שקיבל מפי אליהו ... הועתק והוגהה מכמה ספרי עה"ח מוגהים ומסודרים (המגיהים ... ישכר בער במו' מנחם סג"ל ... דוב בער במו' שלמה ... העיר ה' את ... יצחק לבית לוי איש סטנאב ... להעלותו על מזבח הדפוס) ... לפרט ו'עץ' החיים' ב'ת'ו'ך הגן
ספר זה הוא "דרך עץ חיים", העוסק בסדר האצילות, שסידר ר' מאיר פופרש מכתבי רבו ר' יעקב צמח, והוא הראשון בסדרת הספרים שערך ר' מאיר פופרש. שני הבאים: "פרי עץ חיים" ו"נוף עץ חיים". עיין: י' אביבי, בנין אריאל, ירושלים תשמ"ז, עמ' סח-ע.
דף א: "הקדמה לספר דרך עץ החיים להרב ... ר' מאיר פאפרוש כ"ץ אשכנזי".
כותב בין השאר: "אחר פטירת מורנו [האר"י] ... התחיל מהרח"ו ז"ל לעשות סדר למה ששמ' מרבו. וכן היה עושה לפחו' עשרים שנה או יותר. ומזה נמצא לפעמים סותרים דבריו זא"ז וכפולים ומכופלים ומהדורות שונות. עד אשר חיבר מהדור' בתרא שלו הנה הוא  ... בק"ק דמשק ביד בנו ... מו' שמואל וויטאל ... ונתגלו ... למורינו ... ר' יעקב צמח נר"ו ... והנה אנכי ... זכיתי ... ולמדתי ספריו ... ומצאתי ... מכתיבת ... מהרח"ו ... שם הספרים: דרך עץ חיים, פרי עץ חיים, נוף עץ חיים ... ואז סדרתי ספרי בסדר הנאות ... וכתבתי ... כל מה ... שהיה שייך לדרושים ... ושמתי בס' הזה שהוא התחלה לכל באי החכמה זאת וכניסה בדרך ... האר"י ז"ל וקראתי שמו ספר דרך עץ חיים. ונחלק לשבעה היכלות וחמשים שערים ... וכל מה שמצאתי ... השייכים לס' הכוונות העליתים על ס' מסודר כפי סדר התפלה ... והם ענף א' מהספר. ואח"כ סדרתי ... טעמי מצות ... והם ענף ב. ואח"כ סדרתי ... תקוני עונות והוא ענף ג.
ואח"כ סדרתי ... עניני יחודים ... והוא ענף ד ... ושמתי שמם פרי עץ חיים ... וכל שמצאתי ... פירושי זהר ... סדרתי בו ע"פ דפי הזהר דפוס מנטובה [שי"ח-ש"ך] ... ושמתי שמם נוף אחד. ואח"כ סדרתי ... כל פירושי פסוקים ... והם נוף שני. ואח"כ סדרתי ... אגדות בעין יעקב ... והם נוף שלישי. ואח"כ סדרתי ... כל מה שמצאתי מענין גלגולים ... ושמתים אצל שער הגלגולים שמצאתי מכת"י הרח"ו זלה"ה מהדורא חמישית וזהו נוף הרביעי ... ושמתי שמם נוף עץ חיים ...".
"פרי עץ חיים" ענף א (כוונות המצוות) נדפס בקארעץ תקמ"ה. ענף ב (טעמי מצות) נדפס בתוך ספר ליקוטי תורה ונביאים וכתובים, זאלקווא תקל"ה. ענפים ג-ד נדפסו בשם "שער היחודים ותיקון עונות", קארעץ תקמ"ג.
ספר "נוף עץ חיים" נוף ב (פירושי פסוקים) נדפס בתוך ספר ליקוטי תורה, זאלקווא תקל"ה, ובתוך ספר שער הפסוקים, ירושלים תרכ"ג. נוף ד נדפס בשם "ספר הגלגולים", פרנקפורט תמ"ד, ובשם "שער הגלגולים", פרעמישלא תרל"ה.
דף ה, א: "תפלה לאומר' קודם לימוד הקבלה". פותחת: יר"מ יאו"א [יהי רצון מלפניך ה' אלוהינו ואלוהי אבותינו] ששאצים שאאצים שר החכמה.
 
עם ההסכמות מהוצאת קארעץ תקמ"ב. ההסכמה האחרונה נשמטה.  

References

EJ; JE; CD-EPI 0130716