× Bidding has ended on this item.
Ended

Moreh Nevukhim (Guide of the Perplexed), London 1851

מורה נבוכים

Listing Image
Payment Options
Seller Accepts Credit Cards

Payment Instructions
You will be emailed an invoice with payment instructions upon completion of the auction.
Details
  • Lot Number 46918
  • Title (English) Moreh Nevukhim (Guide of the Perplexed)
  • Title (Hebrew) מורה נבוכים
  • Author R. Moses b. Maimon (Rambam)
  • City London
  • Publisher Maurice & Co.
  • Publication Date 1851
  • Estimated Price - Low 200
  • Estimated Price - High 500

  • Item # 1327996
  • End Date
  • Start Date
Description

Physical Description:

VI, 98 pp., octavo, 195:125 mm., usual llight age staining, seal. A good copy bound in modern wrappers.

 

Detailed Description:   

Part I of III (II & III were printed in Vienna at a later date) copied from an ancient manuscript in the Paris Museum by Arye Leib Schlossberg with scholarly notes by Doctor Scheir.

Maimonides wrote his work for someone who was firm in his religious beliefs and practices, but, having studied philosophy, was perplexed by the literal meaning of biblical anthropomorphic and anthropopathic terms. To this person Maimonides showed that these difficult terms have a spiritual meaning besides their literal one, and that it is the spiritual meaning that applies to G-d. Maimonides also undertook in the Guide the explanation of obscure biblical parables. Thus, the Guide is devoted to the philosophic interpretation of Scripture, or, to use Maimonides' terms, to the "science of the Law in its true sense" or to the "secrets of the Law" (Guide, introd.). The enigmatic nature of the Guide imposed great difficulties on medieval and modern commentators, and two schools of interpretation arose. Some, while aware of Maimonides' method, consider him a philosopher who attempted to harmonize the teachings of religion with those of philosophy. Others, however, considered Maimonides a philosopher, whose views were in agreement with those of the rationalistic Aristotelians, and who expressed religious opinions largely as a concession to the understanding of the masses. For example, Maimonides, according to the first interpretation, believed that the world was created, while according to the second, his true view was that the world is eternal.

 

Hebrew Description:

ונעתק ללשוננו הקדושה על ידי... רבי יהודה ברבי שלמה אלחריזי... העתקתי מכתיבת יד ישן באוצר הספרים אשר בפאריז והוצאתי לאור בפעם ראשונה, אריה ליב שלאסבערג... (חלק א-ג).

מעבר לשער חלק ג כותב שלאסבערג: "הספר... בשלשת חלקיו,אשר זכיתי עתה להשלים הדפסתו... אני בידי העתקתיו בפאריז מכ"י ישן... אני בידי הערכתי האותיות העופרת למכבש הדפוס מהחל ועד כלה... בהדפסת החלק השני והחלק השלישי בעיר וויען... אחי יעקב הכהן שלאסבערג נ"י מדפיס ומ"ס בעיר וויען... ר' דוב גאלדבערג בפאריז ... היה בעזרי לכתוב ההערות על חלק השני וחלק השלישי". הרי שהחלקים ב-ג נדפסו בוויען, כנראה בדפוס יעקב הכהן שלאסבערג, אחיו של המוציא לאור. ידוע טופס על קלף. (חלק א): עם הערות... מאת ... [שמעון] שייער. תרי"א. 98,VI עמ'. עמ' VI-IV: "שער הראשון,בפירוש כל מלה זרה הכתובה בספר הזה"; "השער השני, בזכרון מניני החלקים והפרקים וענין כל חלק ופרק". כאן נדפסה רק הפתיחה לשער השני, והשער גופו נדפס בסוף חלק ג. עיין להלן. עיין גם למעלה: הוצאת ויניציאה שי"א. עמ' [2]: שיר מאת המתרגם. פותח: ידי משה ביד שכל תמוכים. אוצר השירה והפיוט, ב, עמ' 274, מס' 348.

 

References:

CD-NLI 0149997; EJ