× Bidding has ended on this item.
Ended

Bayit Hadash ha-Hadashot, R. Joel Sirkes, Korzec 1785

בית חדש החדשות - First Edition

Listing Image
Payment Options
Seller Accepts Credit Cards

Payment Instructions
You will be emailed an invoice with payment instructions upon completion of the auction.
Details
  • Lot Number 47725
  • Title (English) Bayit Hadash ha-Hadashot
  • Title (Hebrew) בית חדש החדשות
  • Note First Edition
  • Author R. Joel Sirkes
  • City Korzec (Korets)
  • Publisher Johann Anton Krieger
  • Publication Date 1785
  • Estimated Price - Low 300
  • Estimated Price - High 600

  • Item # 1402053
  • End Date
  • Start Date
Description

Physical Description

First edition. 68, 12 ff., folio, 345:210 mm., wide margins, usual age staining, final 4 ff from a shorter copy with small loss of text on each, not bound.

 

Detail Description

Important responsa by R. Joel Sirkes (1561–1640), one of the greatest talmudic scholars of Poland, was born in Lublin and was rabbi in a number of communities, including Belz, Brest-Litovsk, and Cracow, where he was appointed av bet din and head of the yeshivah in 1619. Many of his students became leading rabbis in Poland, the most famous being his son-in-law, R. David b. Samuel ha-Levi (the Ta-Z). R. Sirkes' chief work was the Bayit Hadash (Cracow, 1631–39), a critical and comprehensive commentary on the Arba'ah Turim of R. Jacob b. Asher, in which he traced each law to its talmudic source and followed its subsequent development through successive generations of interpretation. He viewed with alarm the constriction of the law through codification and the growing dependence of his contemporaries on the Shulhan Arukh. His major authorities were the Talmud, the geonim, the tosafists, Alfasi, R. Asher b. Jehiel, and Maimonides.

Sirkes, a scholar of independent judgment rendered many controversial decisions. He allowed the acceptance of emoluments and special privileges by rabbis in return for their services. He extended the permission to sell leavened food to a non-Jew before Passover to include the sale of the room in which such food was found. R. Sirkes performed a marriage on the Sabbath when an orphan's future was at stake. He permitted the reading of secular, non-Hebrew books on the Sabbath and liberalized certain laws to allow for the greater enjoyment of the festivals. He was, however, very strict in issues of issur ve-hetter. Though opposed to philosophy and an adherent of Kabbalah he rejected kabbalistic practices that were contrary to the halakhah.

R. Sirkes' literary legacy includes: two volumes of responsa published posthumously, She'elot u-Teshuvot Bayit Hadash (Frankfort, 1697) and She'elot u-Teshuvot Bayit Hadash ha-Hadashot (Koretz, 1785). In the She'elot u-Teshuvot ha-Ge'onim Batri (Turka, 1760) there are 22 responsa either by R. Sirkes himself or dealing with responsa which he had written.

 

Hebrew Description:

... שאלות הראשונים... רבינו [יואל סירקיש] בעל ב"ח והגאונים דעימי'... והמה כתב ידם ממש... והרבה נקבעו בדפוס בשני כריכות וקראו בשמותם שו"ת ב"ח ושו"ת גאונים בתראי ועוד לנו... הקונטרסים הללו... אשר עדן לא הי' לעולמים... ומטא לידן... תרי בני אחי שמואל... בלא"א... ר' אלכסנדר סענדר מרגליות נ"י ואפרים... זלמן בלא"א... ר' מנחם מאניש מרגליות נ"י... והזלנו זהב מכיסנו להלוות... להמדפיסים בכדי להעלותם על מזבח הדפוס...

דף א-יא (הספירה השנייה): קונטרס אחרון, הערות וחידושים מאת ר’ שמואל ור’ אפרים זלמן מרגליות.

דף יא,ב: "כל מקום שנרשם בפנים בעיגול נ"ב הג"ה מגדול א’ הוא או מבנו הגאון מוהר"ר יהודה ליב או מנכד המחבר... מוה’ יואל ז"ל"

רוב הטפסים מספר הדפים ב"קונטרס אחרון" שבסוף הספר הוא ט, ובסוף דף ט נדפסו שמותיהם של פועלי הדפוס. בקצת טפסים הרחיבו המולי"ם את ה"קונטרס", והוסיפו לו שני דפים של הערות ופלפולים ודף אחד ובו מפתח השאלות והתשובות. בטפסים אלו מספר הדפים ב"קונטרס אחרון" הוא יב. עיין: ח’ ליברמן, אהל רח"ל, א, ניו יורק תש"ם, עמ’ 119-120. ‬

References:

Bibliography of the Hebrew Book 1470-1960 #000154224; EJ