× Bidding has ended on this item.
Ended

Three kabbalistic prayers in one volume, Venice 1794

סדר פטום הקטרת; תפלה; תפלה לרבוי גשמים - Kabbalah - Liturgy

Listing Image
Payment Options
Seller Accepts Credit Cards

Payment Instructions
You will be emailed an invoice with payment instructions upon completion of the auction.
Details
  • Lot Number 48355
  • Title (English) Three kabbalistic prayers in one volume
  • Title (Hebrew) סדר פטום הקטרת; תפלה; תפלה לרבוי גשמים
  • Note Kabbalah - Liturgy
  • City Venice
  • Publication Date 1794
  • Estimated Price - Low 300
  • Estimated Price - High 600

  • Item # 1457403
  • End Date
  • Start Date
Description

Physical Description:

4; 2; 2 ff., 192:124 mm., usual light age staining, wide margins. Very good copies bound in modern cloth over boards. Printed without title pages.

 

Detailed Description:   

Kabbalistic prayers for the eve of the preceding the new month (Rosh Hodesh). The day has achieved importance among kabbalists, who observe it as a day of fast and repentance. It is called Yom Kippur Katan, a minor day of atonement. The custom of keeping Yom Kippur Katan began among the kabbalists of Safed in the second half of the 16th century and is first spoken of by R. Moses Cordovero. The waning of the moon was conceived by the kabbalists as a symbol of the exile of the Shekhinah ("Divine Presence") and the diminution of the power of holiness during the Exile, and its renewal as a symbol of the return to perfection in the age of Redemption. In addition to the reading of the Torah and other prayers and selihot, customary for a fast day, special selihot were written for the afternoon prayer (Minhah) of Yom Kippur Katan. They are based on the themes of Exile and Redemption. The special service Tikkun Yom Kippur Katan was first printed in Sha'arei Ziyyon (Prague, 1662) by Nathan Nata Hannover. Later it appeared in different versions and in special books which were very popular until the 19th century. The tikkun (special prayer) in Hemdat Yamin is particularly well known. The celebration of Yom Kippur Katan became widespread because of the many commendations by R. Isaiah b. Abraham Horowitz in Shenei Luhot ha-Berit. Later the custom became popular among the pious who observed this day as though it were sanctioned by halakhah without any connection with Kabbalah. Prayer to protect from marauding troops. Such troops have historically targeted Jewish communities for murder, rape and plunder.

Prayer to prevent flooding from excess rainstorms.

 

Hebrew Description:

סדר פטום הקטרת שנוהגים לומר בערב ראש חדש... כולל שלשה פרקי תהלים, סדר פטום הקטרת "ואח"כ התרת קללות ומי שברך". תפילת "מי שברך" פותחת: מי שברך אבותינו הקדושים אברהם יצחק ויעקב ומשה ואהרון ויוסף ודוד ושלמה. וכל הקהלות הקדושות והטהורות. וכל הצדיקים והחסידים... הוא יברך בכללם את כל הקהל הקדוש והטהור הזה. אוצר השירה והפיוט, עמ' 128, מס' 1267. בלא שער. בראשי העמודים: פטום הקטרת.

תפלה מתוקנת על בלבולי הגייסות בערים הקרובות...

התפלה פותחת: מצלאין אנחנא ותבעין רחמי מן קדם אלהא מריה שמיא וארעא עם ספרי אוריתא אלין דכתיבין בהון תלת עשר מכילן דרחמי. אוצר השירה והפיוט, ג, עמ' 169, מס' 2160. בלא שער. נדפס בספירת-קונטרסים נמשכת עם: סדר פטום הקטרת; תפלה לרבוי גשמים. הטפסים שראינו נכרכו גם עם: הלל והודאה; פזמון שנהגו לומר בבה"כ ספרדים בק"ק פירארה; קול מצהלות חול הים במקהלות. נדפסו עם סדר תפלת המנחה של ערב ראש חדש שנהגו לומר... בבה"כ פאניסי בעיר פירארא, ויניציאה תקנ"ד.

תפלה לרבוי גשמים

כולל תהלים פרק סט ושני פיוטים. הפיוט הראשון פותח: כהושעת נח וביתו מהמבול. צוה לנו ישועות קדוש שוכן זבול. מתוך ספר אילת השחר, מנטובה שע"ב, דף קנח-קנט, בשם ר' שמואל רפאל מארלי, שחיברו בשנת ש"ע. אוצר השירה והפיוט, ב, עמ' 468, מס' 129. הפיוט השני פותח: אלוהינו ואלהי אבותינו. כשמש אורך תאיר אדמה. שם, א, עמ' 222, מס' 4819. בלא שער. נדפס בספירת-קונטרסים אחת, עם: סדר פטום הקטרת; תפלה, מתוקנת על בלבולי הגייסות. הטפסים שראינו נכרכו גם עם: הלל והודאה; פזמון שנהגו לומר בבה"כ ספרדים בק"ק פירארה; קול מצהלות חול הים במקהלות. נדפסו עם סדר תפלת המנחה של ערב ראש חדש שנהגו לומר... בבה"כ פאניסי בעיר פירארא, ויניציאה תקנ"ד.

 

References:

Vinograd, Venice 2082; 2089; 2088 Yudlov, Mehlman Collection 267; 557; 556; EJ; Bibliography of the Hebrew Book 1470-1960 #0183341; 0179870; 0183344