Teshuvot She'elot, R. Elijah Mizrahi, Constantinople 1559-61 (50735)

תשובות שאלות - First Edition

Current Price: Virtual Judaica will bid incrementally for you up to your maximum bid. Your maximum bid is kept a secret from other users.

Your bid is a contract between you and the listing creator. If you have the highest bid you will enter into a legally binding purchase contract.

Minimum Bid:  ( + )
Your Maximum Proxy Bid: $ USD

Your Listing Options

for more options
Status: Active Remaining Time: 17 Hours, 54 Minutes
Content/listingImages/20210320/50735-0_fullsize.jpg
Current Bid:  
No Reserve  
Auction Ends: Tuesday, April 13, 2021 11:11:00 AM
Bid History: 4 Bids  
Page Views: 76  

Listing Details

Lot Number: 50735
Title (English): Teshuvot She'elot
Title (Hebrew): תשובות שאלות
Note: First Edition
Author: R. Elijah Mizrahi
City: Constantinople
Publisher: דפוס שלמה יעבץ
Publication Date: 1559-61
Estimated Price: $200.00 USD - $500.00 USD
Content/listingImages/20210320/50735-0_fullsize.jpg Content/listingImages/20210320/50735-1_fullsize.jpg Content/listingImages/20210320/50735-2_fullsize.jpg

Description

Physical Description

First edition, 2-68 ff., of [258] only, folio,  270:185 mm., age and damp staining, lacks title and 200 final ff.,  bound in recent boards.

 

Detail Description

Responsa by the rabbinical authority and perhaps greatest of the rabbis of the Ottoman Empire of his time. R. Mizrahi was of Romaniot origin (the original Turkish Jews as distinct from the Spanish exiles) and was born and educated in Constantinople. Among his teachers he mentions R. Elijah ha-Levi in rabbinic studies and Mordecai Comitiano in general studies. Until the death of R. Moses Capsali, R. Mizrahi devoted himself to study and public instruction. As early as 1475 he is mentioned as heading a keneset (probably a school in addition to a synagogue) and as having students. After the death of R. Capsali in 1498 R. Mizrahi became the foremost rabbinical authority in Constantinople and in fact throughout the whole Ottoman Empire. From far and near, problems of halakhah and procedure were addressed to him. There is reason to believe that he filled the position of head of the rabbis of Constantinople (though he did not have the title of hakham bashi, appointed by the sultan, since that office did not exist at that period). Nevertheless, it would seem that his authority derived not from any official position, but from the recognition of his personality and strength. He was considered both by his contemporaries and later generations as the greatest posek of his time in Turkey. He was firm and unbending in his decisions, and even the great rabbis among the Spanish exiles accepted his authority.

 

Hebrew Description:

מהגאון... ר’ אליא מזרחי זלהה ומרבני ספרד וצרפת ואשכנז שנמצאו בזמן הרב וקצת הלכות שנתפלפלו בישיבתו. נדפסו... על ידי הצעיר שלמה בכמהר"ר מנחם קבולי...

בשער: ותהי התחלתו יום ד ה לתשרי שנת ב’ש’ו’ב’י’ [ש"ך] את שבותיכם לעיניכם אמר ה’. קולופון: והיתה השלמתו יום ו טו לסיון שנת ה’ר’נ’י’נ’ו’ [שכ"א].

מעבר לשער: "אמר שלמה בן ... ר’ מנחם קבולי ... הייתי מפשפש ומחפש באמתחות אבא מרי ז"ל ... ראיתי ... לפני... כמה תשובות ... ר’ אליה מזרחי ... ועמהם תשובות איתני רבני ספרד וצרפת ואשכנז אשר נמצאו עם הרב ז"ל בקושטנדינ[א] ...".

בסוף ההקדמה שיר, שסימנו: שלמה. פותח: שמש לעת ערב האיר וגם זרח, ממערב נראה עולה לצד מזרח. אוצר השירה והפיוט, ג, עמ’ 496, מס’ 1913.

בספר תשובות גם מחכמי דורו: ר’ תם ב"ר דוד ן’ יחייא (תשובה א), ר’ אליא הלוי (א), ר’ אברהם ן’ יעיש (יז, יח), ר’ אלעזר בכ"ר משה שלוניקיאו (לה), ר’ דוד ן’ יחייא (לז), ר’ משה ן’ אלשקר (מ, מב), ר’ יעקב ן’ חביב (מז), ר’ יוסף פאסי (סד), ר’ שמואל הלוי ן’ חכים (פח), ר’ שלמה ן’ אלטאבב (צ).

על שינויים טיפוגראפיים בשער ובהקדמת ר’ שלמה קבולי, עיין: י’ ריבקינד , דקדוקי ספרים, קרית ספר, ב, תרפ"ה-תרפ"ו, עמ’ 61-62. שינויים נוספים, עיין: י’ יודלוב, גנזי ישראל, ירןשלים תשמ"ה, מס’ 758, והספרות המצויינת שם.

לפני אברהם ברלינר היה טופס שבו שני דפים נוספים: דף קט-קי (שני הדפים שלפניהם מסומנים קז-קח). בדפים הנוספים החלק הראשון של חשובה סו: "הפסק ששלח מהר"ר אליא מזרחי בקנדייא בעד בנו מהר"ר גרשן" שהוציאו עליו דיבה "אשר נשתמד ועמד ארבעה שנים בשמדא". הטקסט המלא של שני הדפים הללו (הפסק): קבץ על יד, ז, תרנ"ו-תרנ"ז.

 

References:

Bibliography of the Hebrew Book 1470-1960 #000178870, EJ