× Bidding has ended on this item.
Ended

Lekutei Torah, R. Shneur Zalman of Liady, Vilna 1884

לקוטי תורה מספר בראשית, ג' פרשיות - First Edition - Habad

Listing Image
Payment Options
Seller Accepts Credit Cards

Payment Instructions
You will be emailed an invoice with payment instructions upon completion of the auction.
Details
  • Lot Number 50764
  • Title (English) Lekutei Torah
  • Title (Hebrew) לקוטי תורה מספר בראשית, ג' פרשיות
  • Note Only Edition - Habad
  • Author R. Shneur Zalman of Liady
  • City Vilna
  • Publisher דפוס יהודא ליב מ"ץ
  • Publication Date 1884
  • Estimated Price - Low 300
  • Estimated Price - High 600

  • Item # 1806630
  • End Date
  • Start Date
Description

Physical Description:

Only edition, VIII, 196, [2] pp., quarto, 266:200 mm., wide margins, light age staining. A very good copy bound in contemporary quarter lather and cloth over boards, rubbed, no spine.

Rare - A dispute with the disciples of the Kopyst Branch, the printing was delayed and many errors inserted by the Kopyst faction. As a result the work was never reprinted and the unpublished homilies were reprinted in other Habad works.

 

Detailed Description:   

R. Shneur Zalman of Liady (1745–1813), the founder of Habad hasidism. He was according to family traditions born in Liozna, Belorussia, on the 18th of Elul. After his marriage in 1760 he devoted himself to Torah study. Concluding that he knew "a little about learning, but nothing about prayer" in 1764 he decided to learn about hasidism from R. Dov Baer the Maggid of Mezhirech, leader of the hasidic movement. In Mezhirech he became one of the inner circle of the Maggid's pupils. Although he was one of the youngest pupils, the Maggid had a high opinion of him, and in 1770 delegated to him the task of composing a new and up-to-date Shulhan Arukh. R. Shneur Zalman worked on this book for many years, but published only small parts of it. About one-third was printed posthumously (the rest had been destroyed by fire) and is known as the "Shulhan Arukh of the Rav" (1814). Though not a hasidic work, it represents - as the Maggid had intended - a great halakhic achievement. It evidences R. Shneur Zalman's superb Hebrew style, his ability to provide lucid explanation, and profundity without complexity. It became an authoritative halakhic source among observant Jews.

 

Hebrew Description:

והוא לקוטי אמרים... על ג פרשיות התורה (בראשית, נח, לך). נאמרו מפי אדמו"ר... ר’ שניאור זלמן... ונתנו לכתוב ע"י אחיו ותלמידו... ר’ יהודה ליב [שניאורי] זצ"ל מ"מ ומו"ץ [מגיד משרים ומורה צדק] דק’ יאנאוויטש. ועתה נתוספו הרבה ביאורים ודרושים והגהות אמיתי’ ונתקנו בפנים ע"י נכדו אדמו"ר... ר’ שמואל [שניאורסון] נבג"מ בן אדמו"ר... מו"ה מנחם מענדל... מליובאוויטש. (הובא לביה"ד ע"י בניו הרבנים).

שני שערים. הראשון מקוצר.

ראינו טופס ששערו הראשון נדפס בדיו זהובה, ובשער השני נדפסו התיבות "לקוטי תורה, בראשית" בדיו אדומה-זהובה.

עבר לשער הראשון, באותיות קיריליות: 1 Chast.

אולי שאר החלקים הם ספר ליקוטי תורה שיצאו באותה שנה ע"י אותו מדפיס.

דרושים לכל ספר בראשית יצאו בספרו תורה אור.

בניגוד לנאמר בשער, הביאורים וההגהות הם מאת ר’ מנחם מנדל שניאורסון (בעל "צמח צדק") ורק מעט מאוד הם מאת ר’ שמואל שניאורסון. עיין: י’ מונדשיין, על מהדורות הספר תורה אור, עלי ספר, ט, תשמ"א, עמ’ 162-164; י’ מ"מ שניאורסון, יומן חשוון תרצ"ג, בתוך: כפר חב"ד, גליון 782, ו חשוון תשנ"ז, עמ’ 5-6.

 

 

References:

Habermann, Shaari Habad p. 319, #191; EJ; Bibliography of the Hebrew Book 1470-1960 #000181193