× Bidding has ended on this item.
Ended

Yesod ha-Emunah, R. Baruch of Kosow, Czernowitz 1853

יסוד האמונה - Kabbalah - Avot - First Edition

Listing Image
  • Starting Bid: $50.00
  • 0 Bid(s)
Payment Options
Seller Accepts Credit Cards

Payment Instructions
You will be emailed an invoice with payment instructions upon completion of the auction.
Details
  • Lot Number 53631
  • Title (English) Yesod ha-Emunah
  • Title (Hebrew) יסוד האמונה
  • Note Kabbalah - Avot - First Ed.
  • Author R. Baruch of Kosow
  • City Czernowitz (Chernovtsy)
  • Publisher Johann Eckhardt und Sohn
  • Publication Date 1853
  • Estimated Price - Low 600
  • Estimated Price - High 1,000

  • Item # 2432005
  • End Date
  • Start Date
Description

Physical Description

First edition. [4], 115 [i.e. 116] ff., quarto, 235:186 mm., wide margins, f.2 of approbations with small loss, lacking final, light age and damp staining, bound in later boards.

 

Detail Description

R. Baruch b. Abraham of Kosow (c. 1725/30-–1795), kabbalist. He was a disciple of R. Menahem Mendel of Vitebsk and also studied with R. Menahem Mendel of Przemyslany for a short while. R. Baruch became Maggid in Kosov. In his sermons he tried to make the kabbalist doctrine, as taught mainly by R. Isaac Luria and R. Hayyim Vital, easily comprehensible by the use of explanatory metaphors. According to R. Baruch, R. Luria was the highest authority on Kabbalah. Therefore, he advised all who wished to study the Zohar, first to read R. Luria and R. Vital. R. Baruch interpreted (as did R. Joseph Ergas) R. Luria's doctrine of "zimzum" (i.e., G-d's self-willed withdrawal), as a metaphor and not as an actual fact. On this point he argued against the realistic interpretation of R. Immanuel Hai Ricchi. R. Baruch taught that the true life of every material entity was conditioned by its spiritual aspect. He therefore contended that full surrender and complete attachment to G-d was possible because this was an intellectual discipline originating in a love which knows no limits. He maintained that it was possible to attain a concept of things, first through the senses, then on a higher level, through the imagination, and finally, at the highest stage, through wisdom. It was only through wisdom that one could perceive the spiritual quality inherent in every material being. Only wisdom had the capacity to feel the pain which the soul inevitably felt when man committed a sin. R. Baruch conceded that the questions of predestination and free will were so difficult as to be unanswerable. Nevertheless he believed in both, and counseled unconditional belief in them (Ammud ha-Avodah, 54–55, 107; Yesod ha-Emmunah, 76–99). R. Baruch was totally and aggressively against the followers of Shabbetai Zevi and Jacob Frank. In 1760 his antagonism to the latter apparently motivated him to begin writing the above books with the aim of refuting the anthropomorphism applied by Frankists to the basic concepts of Kabbalah. From 1761 he had started to collect from learned authorities their written commentaries on the manuscripts of his books. However, it was only in 1854 that they were actually printed in Czernowitz: Yesod ha-Emunah, on the Pentateuch and miscellanies; Ammud ha-Avodah, on the basic questions of Kabbalah, including "a lengthy introduction to explain the essence of the spiritual entities."

 

Hebrew Description

...על רש"י בסדר התורה. ועל עצם המקרא. ושם לו בשלשה ליקוטים. נביאים וכתובים וש"ס ... לרמז ודרוש ... לפלפול ... בכמה סוגיות חמורות ... ומן השלשה הכי נכבד ... בדרושיו ... בחכמת הקבלה (לקוטי אמרים) ... בתירוץ קושית ידיעה ובחירה ... מפי ... מוהרר ברוך במוהרר אברהם מקאסוב המכונה בפי כל ר' ברוך קאסיבר זצוק"ל ... הובא לבית הדפוס ע"י ... מוה' משולם היללער בהמנוח מוה' שמעון ארי' ז"ל. וע"י נכדיו ... של בעל המחבר ... מהורר משה בהרב המנוח ... אברהם בן המחבר ... מוה' אליעזר בהמנוח מוהרר יחיאל מיכל כ"ץ בן בתו של המחבר.

 

דף נב-נג: יסוד הטעמים ... מפי מו' זלמן הענא [ר' שלמה זלמן ב"ר יהודה ליב כ"ץ ש"ץ מק"ק הענא] ... ועדיין לא הובאו אל בית הדפוס. דף סז, ב - פג: פרקי אבות [פירוש למסכת אבות, פרק א-ו]. דף קיב-קטז: קונטרס אחרון. הקונטרס הזה יקרא בשם קצורי דרשות נחמדים... פירוש על כמה מאמרים ועל כמה פסוקים מהאריז"ל ומשאר ספרים.

 

עם הסכמות ר' מנחם מענדיל ב"ר אליעזר מפרעמשלאן (אשר נסע סוף ימיו לאה"ק); ר' נפתלי הירץ ב"ר צבי הירש, בראד, יג סיון תקכ"א; ר' שלמה דוב [ב"ר צבי הירש], לאביטש; ר' נתן ב"ר יעקב יוסף, דאברמיל, יג סיון תקכ"א; ר' יצחק הלוי איש הורוויץ, בראד, יד סיון תקכ"א; ר' מנחם מניס הלוי איש הורוויץ, לבוב, ראש-חודש תמוז תקכ"א; ר' משה [ב"ר יקותיאל זלמן] אב"ד דק"ק דראגיטשין ולע"ע בק"ק סאמבור, כד אדר תקכ"ה; ר' נתן נטע ב"ר יעקב אשכנזי, ראזדיל, כט אדר תקכ"ה; ר' אפרים (בן החכם צבי אשכנזי), בראד, יח אדר תקכ"ה; ר' מנחם מענדיל, סאטיניב, א שבט תקכ"ה; ר' ארי' יהודה ליב ב"ר שלום סג"ל מוואליטשיסק, יאס, ג חקת תקנ"ה; ר' יוסף משה ב"ר אליעזר, מ"מ דק"ק מעזריטש גדול, העולה כעת לארץ הקדושה, יאס, ד חקת תקנ"ה; ר' שמרי' ב"ר יצחק שד"ר מעיר הקודש טבריא, יאס, כב אייר תקנ"ז; ר' ארי' ליב מקאסוב (תלמידו של הרב המחבר), באטשאן; ר' אהרן [חתן ר' חיים טריאר], באטשאן.

 

References

Bibliography of the Hebrew Book 1470-1960 #0114105; EJ; A. Yaari, Mehkerei Sefer (1958), 453–4; I. Tishby, in: Zion, 32 (1967), 24–29