× Bidding has ended on this item.
Ended

Siddur Tephilah, R. Shalom Sharabi, Jerusalem 1911-12

סידור תפלה - Kabbalah - First Edition

Listing Image
  • Starting Bid: $50.00 Reserve Price Not Met
  • 0 Bid(s)
Payment Options
Seller Accepts Credit Cards

Payment Instructions
You will be emailed an invoice with payment instructions upon completion of the auction.
Details
  • Lot Number 54092
  • Title (English) Nahar Shalom, Parts 4-9
  • Title (Hebrew) נהר שלום
  • Note Kabbalah - First Edition
  • Author R. Shalom Sharabi
  • City Jerusalem
  • Publisher דפוס לעווי ושותפיו
  • Publication Date 1911-12
  • Estimated Price - Low 300
  • Estimated Price - High 600

  • Item # 2524859
  • End Date
  • Start Date
Description

Physical Description

First edition. Part 4-9 only, 116; 44; 12; 43; 69; 21 ff., folio, 337:206 mm., wide margins, light damp and age staining. A very good copy bound in contemporary boards. Title in Part I & II only, not in this lot.

 

Detail Description

Comprehensive kabbalistic year round prayerbook.

R. Shalom Sharabi (1720–1777), Jerusalem kabbalist. Sharabi was born in Sana in Yemen, where the study of Kabbalah and mysticism was widespread. in his youth, he emigrated to Erez Israel via Damascus. In Damascus he was involved in a controversy with the local rabbis concerning the meaning of the minimum quantity ("the size of an olive") prescribed for the eating of mazzah on Passover night. When he arrived in Jerusalem, he prayed and studied at the kabbalistic yeshiva Bet El, which was founded in 1737 by the kabbalist Gedaliah Hayon. There the prayers were held in accordance with the mystical meditations of Isaac Luria. Like the Jerusalem kabbalists, he studied only the Lurianic Kabbalah, as transmitted through the works of R. Hayyim Vital. Soon he became widely known as a man of outstanding piety and as a kabbalist. R. Sharabi succeeded Gedaliah Hayon as head of the yeshiva after the latter's death (1751). During his leadership, he did much for the yeshiva, initiated important regulations and arranged the order of prayer. He became known as one of the greatest rabbis in Jerusalem and his signature appears on several documents preserved from this period. In 1754 and 1758, he and other rabbis of Jerusalem signed the note binding the association of kabbalists, Ahavat Shalom. In 1774 he signed next to the leaders of the community of Jerusalem on a letter for emissaries to Western Europe.

R. Sharabi's life was embellished by legends even from his youth, and in Erez Israel he was famous as a saint and miracle worker. Popular tradition links his departure from Yemen with a miracle that occurred after a rich Muslim woman tried to seduce him. In Bet El he worked as a servant and hid his learning from others; only miraculously was his deep knowledge of Kabbalah discovered and he became a member of the kabbalistic circle. According to legend, the prophet Elijah appeared to him and he was an incarnation of Luria. After his death, his name became greatly revered among the Jews of Jerusalem and among the kabbalists of Bet El. The members of Bet El used to prostrate themselves on his grave on the Mount of Olives on the commemoration of his death. His signature was Shalom Mizrahi di-Ydi'a Sharabi and his titles Ha-Reshash or Ha-Shemesh (both are Hebrew acronyms of Shalom Mizrahi Sharabi).

 

Hebrew Description:

סידור תפלה : למו"ר הרב... שלום שרעבי... מהני כתבי קודש של... מוהרח"ו [ר’ חיים וויטאל]... וסדר לן סידור כוונות... לכל סדר התפלות לכל השנה... יצא... ע"י התעוררות חכמי ישיבת שער השמים... המוציא לאור... ראובן ב"ר ברוך האאז... חלק א-ט.

בראשי העמודים: סידור תפלה להרש"ש.

בטפסים שלפנינו יש שערים מיוחדים רק לחלק א ולחלק ב, הכוללים תפילות ימות החול. בחלקים ג-ט נדפס מספר החלק בראש העמ’ הראשון. השער של חלק ב שלפנינו מכורך בראש כרך המכיל את החלקים ג-ט, אך נראה שמקומו בראש חלק ב.

בחלקים ג-ט מופיעים במקומות רבים שמותיהם של "המסדרים" ר’ יום טוב ידיד הלוי ור’ אליעזר ידיד הלוי (לעיתים הם גם מעירים על מנהג "ישיבתינו ישיבת רחובות הנהר").

מסתבר שהחלקים ג-ט נדפסו מאוחר יותר, יחד עם המהדורה השניה של החלקים א-ב, שנדפסה בשנת תרע"ו בדפוס צוקרמאן (במהדורת תרע"ו גם החלק הראשון סודר על ידי ר’ יום טוב ור’ אליעזר ידי הלוי).

על סידורי כוונות התפילה של הרש"ש עיין: יעקב הלל, אהבת שלום, ירושלים תשס"ב, עמ’ רב-רלח.

על הדפסת הספר עיין: י’ מאיר, רחובות הנהר, ירושלים תשע"א, עמ’ 113 ואילך. מהדורה זו מבוססת בעיקר על נוסח קצר של הכוונות שערך הרש"ש, נוסח שהיה בידי חכמי ישיבת "רחובות הנהר". נוסח רחב יותר היה בידי חכמי ישיבת "בית אל".

חלק א: תרע"א. [4], קלט דף.

בדפים הראשונים (עד דף ח) הערות בשולי העמודים בשם "חסד ואמת" (אולי מאת ר’ חיים שאול דוויק). בדפים הבאים בכמה מקומות הערות החתומות על ידי "המסדר איל"ה" (אליהו י’ לעג’ימי). שמו המלא בדף עו,ב.

חלק ב: תרע"ב. ה-קסא דף.

בשולי העמודים הערות רבות החתומות "המסדר יא"ה". שמו המלא בדף יג,א; יז,ב: אליעזר ידיד הלוי (בהוצאה השניה אותן הערות עצמן חתומות על ידי יום טוב ידיד הלוי!).

ראינו טפסים אחדים של החלקים א-ב, המכורכים בצורות שונות. נראה שארבעת הדפים הבלתי מסומנים שייכים ל-קלט דף, משום ש"לוח הטעיות והתקונים" שבדף 4 ע"ב מתאים לדפים אלו דווקא.

חלק ג: ערבית לשבת. לו דף.

חלק ד: שחרית ומנחה לשבת. קטו דף. יש טפסים בהם הקונטרס הראשון של חלק ד (דפים א-ד) נדפס בשינויים רבים. בין השאר, הכותרת "חלק רביעי" שבראש העמ’ הראשון נשמטה. כמו כן יש טפסים שבסופם (בדף קטו,ב) קולופון של המסדרים ר’ יום טוב ור’ אליעזר ידיד הלוי.

חלק ה: פסח. מד דף.

חלק ו: שבועות. יב דף.

חלק ז: ראש השנה, צט, ס-סג דף.

בסוף, בדף סג,ב "השמטה" בחתימת ר’ יום טוב ור’ אליעזר ידיד הלוי. יש טפסים מהם נשמטה החתימה.

יש טפסים בהם נוסף בסוף דף אחד ובו כוונות התרת נדרים. דף זה מסומן: קה.

חלק ח: כיפור. סט דף.

חלק ט: סוכות. כא דף.

בדף ה,ב הערה חתומה על ידי ר’ יום טוב ור’ אליעזר ידיד הלוי. יש טפסים מהם נשמטה הערה זו.

 

References:

JE; Bibliography of the Hebrew Book 1470-1960 #000171839